in Erhvervsliv

5 måder at undgå at være pinlig på LinkedIn

Hvor fedt! Du er lige blevet rost til skyerne for en stor potentiel kunde. Og hvad tror du denne potentielle klient laver, mens du og dit team arbejder hårdt for at strikke nogle fænomenale salgsargumenter sammen?

Hun er selvfølgelig ved at undersøge dig. Og der er gode chancer for, at det første sted, hun tilgår for at finde ud af mere om din baggrund, erfaring og personlighed, er LinkedIn.

Hvad vil hun finde, når hun henter din profil? Et amatøragtigt billede? Forældede oplysninger? Upopulære politiske synspunkter? En mangel på anbefalinger?

I erhvervslivet er det vigtigt at fokusere på at udvikle en LinkedIn profile af høj kvalitet og undgå at gøre et dårligt første indtryk. Her er fem måder, hvorpå du kan sikre dig, at du ikke behøver at være flov over din fremtoning på denne hurtigt voksende og effektive platform:

1) Hold op med at bruge uprofessionelle fotografier.

LinkedIn er ikke Facebook, Instagram eller noget andet typisk socialt netværk. Det er et sted, hvor du kan vise dig fra din professionelle side, og det begynder med dit fotografi. Det duer ikke at have et billede af dig, hvor du tyller bajere, og heller ikke et med hele familien. Du skal bruge et rent, professionelt, portrætbillede med en hvid eller neutral baggrund. Hvis du ikke allerede har et, skal du få fat i en professionel fotograf.

2) Hold op med at glemme at opdatere din profil.

Hvis en potentiel klient slår dig op på LinkedIn og finder, at din profil stadig indikerer, at du arbejder for din tidligere arbejdsgiver, har du lige gjort et dårligt første indtryk. Din profil er et levende CV i realtid, der bør opdateres jævnligt for at afspejle tingene som de er i øjeblikket. Det bør også stemme overens med dine andre offentlige biografier – især den på dit firmas hjemmeside. Sørg altid for at skrive, hver gang du skifter firma, får en ny titel eller er genstand for større anerkendelser.

3) Hold op med at poste uhensigtsmæssige opdateringer.

Din lidenskabelige mening om denne uges afsnit af The Bachelor kan måske nok passe ind på Facebook eller Twitter, men den hører absolut ikke hjemme på LinkedIn (med mindre, du tilfældigvis er underholdningsjournalist). Undgå indlæg med personlige eller politiske meninger, der eventuelt kan få potentielle arbejdsgivere, klienter og leverandører til at miste interessen. Dette betyder ikke, at du ikke skal være dig selv på LinkedIn – du skal bare være det professionelle dig. Hvis du ikke ville sige det under personalemødet, hører det bestemt ikke til på LinkedIn.

4) Hold op med at være selvoptaget.

Har du nogensinde været til middagsselskab med nogen, der ikke ville holde op med at tale om sig selv? Lad ikke det være dig. Der er alt for mange mennesker på LinkedIn, der blærer sig i et væk. De poster konstante strømme af opdateringer og gruppekommentarer, der reklamerer for deres firma, deres produkter, en kommende begivenhed eller en artikel, de lige har skrevet. Der ingen, der vil have kontakt md en, der hele tiden fremfører sig selv skamløst. Og arbejdsgivere vil ikke ansætte folk, der altid sætter sig selv i første række før teamet.

I stedet skal du være oprigtig og konstruktiv. Tænk altid over, hvordan du kan skabe værdi for dine kontakter fra din industri. Forsøg at linke til citater og artikler, der repræsenterer dine værdier og dit brand. Du kan endda genbruge indhold fra andre ledere, der inspirerer dig. Og for guds skyld, lad være at sige og gøre noget du ikke ville gøre i ansigt til ansigt. Et socielt medie som LinkedIn, er en forlængelse af din person — ikke en undskyldning for at gøre og sige hvad der passer dig.

5) Hold op med at forsømme LinkedIn.

LinkedIn er ikke blot for arbejdssøgende – det er et næsten ubegrænset netværk af personer, der er godt ansat, og det er et sted, hvor du kan etablere dig som en førende tænker inden for dit felt.

Prøv at poste et citat eller et billede om ugen, der afspejler dine personlige og professionelle værdier. Tjek også LinkedIn Pulse, en fantastisk ressource, der har hjulpet mig til at vise min ekspertise i performance marketing, affilieret marketing og online etablering af kundekontakt. Over de sidste seks måneder har over 20 job kandidater af høj kvalitet udtrykkeligt nævnt, at mine LinkedIn poster var deres inspiration for at søge arbejde i mit firma.

Det er på tide, du begynder at behandle LinkedIn som den utroligt effektive platform, det er. Din profil bør få dig til at se ud som en kultiveret, professionel, velinformeret ekspert med gode forbindelser.

Hvordan bruger DU LinkedIn? Del dine tips i en kommentar herunder.

Skriv kommentar

Kommentar