Til ære for alle de små lokale butikker derude, vil jeg give mit bud på de top 10 tips for nyudklækkede iværksættere.
Jeg håber, det er med til at få din weekend godt i gang—og til at få dig på rette vej mod din egen succes som iværksætter 🙂 Og hvis du vil se flere tips til iværksættere, så har vi flere ressourcer omkring dette.
Spring til...
- 1. Tro på virksomheden — og på dig selv
- 2. Dyp tåen, før du springer i
- 3. Alle lyver
- 4. Tag kompas med
- 5. Hvis de ikke kan fange dig, kan de ikke overhale dig
- 6. Træn til et maraton
- 7. Tag på jagt efter middagsmaden
- 8. Der findes ingen balance mellem arbejde og fritid
- 9. Det er svær at være fuldt ud engageret i din virksomhed
- 10. Det hele afhænger af, hvordan du bærer dig ad
1. Tro på virksomheden — og på dig selv
Der er så mange, der vil sige, ‘Nej — dum ide, det får du aldrig til at fungere’. Du er nødt til at have en fuldstændig urationel tro på din ide og dig selv – næsten til et punkt, hvor det bliver en hel vrangforestilling. Husk, at alle har gode råd, men der er ikke nogen, der ved, hvad du skal gå igennem for at starte, udvikle og skalere en virksomhed, før de selv gør det! En ting er teori, noget andet er praksis.
Jeg fortæller tit historien om den ældgamle general, der gik i krig med sine tropper, og da de kom til den fjendtlige kyst, brændte han alle skibene, så der ikke ville være mulighed for tilbagetog. Det er den slags tro, du skal have. Hvor der ikke er nogen vej tilbage.
2. Dyp tåen, før du springer i
Lad være med at spørge din mor, din kone, dine venner, din barber om, hvad de synes — det er ikke andet end meninger (og endda tit forudindtagede meninger!). Afprøv ideen med de eneste mennesker, der virkelig tæller: dem, der skal betale regningerne. Ring til nogle potentielle klienter og se, om de er interesseret i at købe, hvad du sælger.
3. Alle lyver
Der er folk, der vil lyve for dig med fuldt overlæg. Andre vil gøre det for at fortælle dig, hvad du gerne vil høre. Hvorom alting er, skal du tjekke alt, hvad du får fortalt. Hvis nogen siger, at de vil investere, så få en dato. Og hvis datoen kommer og går, skal du sørge for at dine edderkoppesanser slår til. Hvis en kunde fortæller dig, at han vil aflægge sin ordre hos dig, skal du spørge, om den er i indkøb – og hvis ikke, så spørg ham, om han har noget i mod, at du selv ringer til køberen. Tjek de ting, folk fortæller dig. De lyver ikke altid for dig med vilje, men de lyver.
4. Tag kompas med
“Det er så pinligt, når man bliver nødt til spise sine venner.”
Det er en fjollet vending, jeg så for længe siden, men det passer godt nok. Når du først går i gang, skal du se i øjnene, at det vil være hårdt, og derefter vil det blive endnu værre… meget værre, end du tror. Vær forberedt, så du kan overleve den værste situation, du overhovedet kan forestille dig — og tag det så som givet, at det tingene vil blive endnu værre igen.
Vær forberedt — det er meget bedre at have et kompas, så du kan finde vej ud af skoven (hvis det skulle være), end at skulle æde vennerne for at overleve.
5. Hvis de ikke kan fange dig, kan de ikke overhale dig
Hav fart på — rigtig meget fart. Elefanten kan ikke fange en mus, der piler afsted, men den har ikke problemer med at trampe musen ihjel, når den står stille. Når du er lille, er du nødt til at være hurtigere end konkurrenten. Vær hurtig, vær fleksibel og vær lydhør. Lær af dine kunder. Efterhånden som du vokser, skal du være forberedt på de nytilkomne, der gerne vil pille dig ned, og du skal spørge dig selv, hvordan du kan bevare den fleksibilitet, der førte til din oprindelige succes.
6. Træn til et maraton
Det her er, hvor jeg fuldstændig modsiger mig selv, fordi det er så vigtigt at være omhyggelig. Når først, du finder en god forretningsmulighed, skal du sætte farten ned og dobbelttjekke alting. Forretning er en sprint, indtil du får en mulighed, så skal du bruge en maratonløbers tålmodighed. Jeg ved, det er svært, og tro mig, jeg er ikke maratonløber — men jeg har selv løbet to af dem, bare for at få det slået fast i mit eget hoved.
7. Tag på jagt efter middagsmaden
Lige meget hvor mæt og velnæret du bliver, må du ikke holde op med at søge muligheder. Som iværksætter skal du aldrig være tilfreds, og grundlaget for en succesfuldt voksende forretning er nye klienter. Sørg for at dit firma altid har den holdning, at de skal ud på jagt efter middagsmaden. Her i Herjavec gruppen betaler vi ikke vores sælgere for fornyelser, det er et kundeservice job, ikke et salgsjob. Sælgere skal være jægere.
8. Der findes ingen balance mellem arbejde og fritid
Din forretning er en levende organisme, og den skal fodres og vokse, så den kan overleve. Der er ikke noget i livet, der hedder balance, når din forretning er på glatis. Hvis du har illusioner om at starte en virksomhed og drive den i den tid, der er tilovers, når alt det andet i dit liv er gjort, kan du godt tænke om igen. Virksomheden er som en sulten hundehvalp — når den skal spise, skal den spise, uanset hvad der foregår i dit privatliv.
9. Det er svær at være fuldt ud engageret i din virksomhed
Grunden til, at så få firmaer og folk overlever: Det er ikke nemt.
Vær ærlig over for dig selv. Hvilken pris er du villig til at betale for at få forretningen til at køre og få succes? Ville du ofre din tid, din familie, dine venner, dit golfspil, alle dine forlystelser? Jeg anbefaler ikke, at det er det du skal, men du skal spørge dig selv, om du ville være villig til det.
10. Det hele afhænger af, hvordan du bærer dig ad
Arbejd hårdt… mor dig godt… vær flink… spil efter reglerne… drøm stort.
Vi får kun en chance i dette liv. Hvis du vil spille spillet, skal du spille for at vinde.