workinfo

Tips til iværksættere og selvstændige

Forside / Iværksætteri / 10 hemmelige produktivitetstips der VIRKELIG virker

10 hemmelige produktivitetstips der VIRKELIG virker

Når du driver en forretning, har du masser af forskellige kasketter på. Du står for den daglige drift, de langsigtede strategier, og alt det ind imellem.

Med så mange bolde i luften, kan det virke overvældende at få alting gjort, men med de rigtige strategier, kan du klare alle opgaverne på tjeklisten og flere til.

Produktivitetstips fra succesrige iværksættere

Vi har på Workinfo.dk samlet nogle citater fra kendte iværksættere, der deler ud af deres egne erfaringer og tips til at forblive produktive:

Definer dagens formål

“Jeg har en helt fastlagt rutine, jeg følger for at holde min produktivitet oppe hver dag. Hver morgen siger jeg til mig selv, ‘I dag er mit formål at…’ og så gør jeg sætningen færdig. Hver aften siger jeg, ‘i dag fik jeg gjort…’ og gør sætningen færdig. Det holder mig fokuseret på mine endemål og sikrer, at jeg følger hvert eneste af de mål op, jeg giver mig selv hver dag.”

– Lee Barnes, direktør for Family Fare

Følg en timeplan

“Folk har en tendens til at ordne de opgaver først, de mener er hurtigst, og udsætte de store og vigtige, hvilket efterlader mindre tid til de ting, der virkelig betyder noget. Hav en plan for, hvordan du vil tilbringe timerne og behandl den som en tid hos lægen, du har ventet på i flere måneder.”

– Heather Kauffman, medstifter af Full Circle Home

Skriv det hele ned

“Hvis du nedfælder listen over dine daglige mål på papir, er det mere sandsynligt, at du vil få listen gjort færdig, før dagen er omme. Hvis du koncentrerer dig om at gøre opgaver færdige og tjekke dem af listen, vil du gøre meget bedre fremskridt, end hvis du bare gør det efter hukommelsen.”

– Marc Abrams, direktør for Stretch Zone

Sæt prioriteter for at tage højde for det uventede

“Det er vigtigt at prioritere det, der skal gøres i dag og [ikke det, der] kan vente til i morgen. Der kan ske uventede ting uden for min kontrol, der vil kræve min udelte opmærksomhed. Når tingene ikke går så glat som forventet, er det op til mig at finde ud af hvorfor, så jeg kan foretage de fornødne ændringer til næste gang.”

– Mark Werpney, ejer af et Window Genie franchise

Lad ikke din tid gå med mail

“Når du driver virksomhed, kan du få tusindvis af mails hver dag fra klienter og ansatte tilsammen. For at sikre mig, at jeg holder mig til min tjekliste og virkelig får tingene gjort, læser jeg kun mail på visse tidspunkter på dagen og i tidsblokke.”

– Lina Hu, stifter og CEO af Clipper Corporation

“Jeg skriver altid i min mail underskrift, hvem man kan henvende sig til, når jeg ikke er tilgængelig, så folk i stedet for at blive frustrerede kan kontakte en anden med det samme.”

– Chris Drucquer, ejer af et CertaPro Painters franchise

Giv din hjerne frikvarter fra forretningen

“En af de mest effektive måder at fremme produktivitet på i løbet af arbejdsdagen er virkelig at slå fra om aftenen, så du kan lade op til den følgende dag.

Når du er virksomhedsejer, er det meget svært at afbryde forbindelsen til telefonen og den bærbare og give din hjerne en pause.

Jeg engagerer mig fuldt ud i gør-det-selv projekter rundt omkring i huset, som for eksempel ombygning af køkkenet eller at sætte et skrivebord sammen, fordi det kræver min fulde opmærksomhed og tvinger mig til at komme væk fra arbejdsmentaliteten. Jeg finder, at mit sind er fuldstændig opfrisket den næste dag på kontoret.”

– Mike Rotondo, CEO af Tropical Smoothie Café

Skær ned på rodet

“Mens det sommetider kan være sandt, at folk ‘har system i deres rod og ikke rod i systemet’ kan det også være sandt, at det reducerer produktivitet og øger stress.

Selv i vores digitale tid, er folk nødt til at have visse dokumenter lige ved hånden, men det er mere sandsynligt, at de fleste mennesker udskriver og gemmer meget mere, end de egentlig behøver. Invester i en scanner til din computer og brug den dagligt.”

– Jennifer Adams, CEO og stifter af Jennifer Adams Worldwide

Lad mødelokalet stå tomt

“Hver morgen udsætter, forkorter eller aflyser jeg møder, så jeg kan få mere tid til projekter med højere prioritet. Det meste af tiden kan møder erstattes med hurtige samtaler, så grib telefonen eller gå tværs over kontoret i stedet for at leve i mødelokalet.”

– Mike Del Ponte, stifter og CEO af Soma

Hold dig positiv og hav det sjovt med arbejdet

“Vi er alle nødt til at tage arbejdet alvorligt, men der er ingen grund til at være dyster. Alvorligt arbejde skal stadig være sjovt, og det kan have stor indvirkning på produktiviteten, hvis du holder dig positiv i vanskelige situationer.”

– Joe Schumacher, CEO af Goddard Systems, Inc.

“Selv når jeg er ekstremt frustreret, vred og irriteret, tænker jeg på fornøjelsen og de positive ting ved at drive min egen forretning. Jeg behøver ikke længere at døje med den trælse pendling til arbejde, den strenge dresscode, lyssky kontorpolitik eller den konstante bekymring om jobstabilitet.”

– Lance Jensen, CEO af Global Garage Flooring and Design

Lær at komme dig hurtigt, når du fejler

“En fiasko… er egentlig bare en opfordring til handling. Det er altid om at prøve sig frem for at se, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Du laver en vurdering ud fra, hvad du lærer — der er visse ting, der ikke virker, og det er helt i orden. Det drejer sig om at bruge, hvad du har lært, i det næste, du skal, for at gå processen igennem og fuldt ud acceptere den erkendelse, at du gør fremskridt. At gøre fremskridt hver dag er nøglen til produktivitet.”

– Teddy Shalon, CEO af ThinOptics

Hvad med dig — har du tips du gerne vil dele med andre iværksættere? Skriv dem i en kommentar!

Louise

Hej, jeg hedder Louise Bjerre og jeg driver hjemmesiden og gør hvad jeg kan for at skrive gode indlæg/indspark og formidle tips og råd til alle der måtte være interesseret. Jeg har valgt at lægge vægt på tips og vejledning til selvstændige, og især iværksættere, da jeg lidt ser mig selv som en, og derfor har en masse erfaring jeg synes jeg kan (og bør) give videre.

Back to top